2010. december 7., kedd

Egy jó kezdet / A good start

Határozott tervekkel készültem az idei télre. Már ősszel megvolt a haditerv, hogy hol és hogyan fogok idén madarat etetni. Egy októberi nap azonban minden alaposan előkészített terv fölborult. A Mecsek egy eldugott sarkában madárcsapatba botlottam. Az ilyenkor szokásos cinege, őszapó, királyka egyveleg. Azonban rövid szemlélődés után kiderült, hogy nem szimpla cinege csapatról van szó. Legtöbben fenyvescinegék és sárgafejű királykák voltak. Hallottam viszont a fák koronájából egy furcsa hangot, amit eddig nem ismertem. A távcső hamar megtalálta. Búbos cinege! Utoljára még diák koromban találkoztam vele. Ide s tova már vagy 15 éve. Egyből elkapott a madarász láz, és jó darabig követtem a búbos cinegével fűszerezett kis csapatot. Ez a jó élmény aztán többször visszahúzott a helyszínre. Kiderült, hogy több búbos cinege is tartózkodik az erdőben, és a fenyvescinegékkel együtt nagyon ragaszkodnak a helyhez. Ez miatt döntöttem aztán úgy, hogy eredeti tervemet felrúgva ide telepítem a madáretetőt, nem titkolva azt a szándékomat, hogy idén búbos cinegét fogok fényképezni az etetőn. December elejére az erdő sarkában ott állt a kész leskunyhó.
És a búbosok még mindig itt vannak. Már alig vártam, hogy az időjárás elég hideg legyen, és el lehessen kezdeni az etetést. De ez az idő is eljött. Az új kunyhó panorámás ablakából jó kilátás nyílik a beszállóágakra, csak a madarak hiányzanak.
Két hét üresjárat után végül is megtört a jég. Megjöttek a madárkák is! Alig bújtam be a kunyhóba, már az etetőn volt az első madár. A búbos cinege!
Fantasztikus pár óra következett. Búbos és fenyvescinegék váltogatták egymást sorban az etető tálcán. Öröm volt nézni. Fényképezni azonban nem volt egyszerű, mert nagyon gyors madarak. Egy pillanatra sem állnak meg. Főleg a fenyvescinegék. Két-hármasával kergetőztek az etető körül. Alig szállt le egy az ágra, egy másik már el is hajtotta, akit pedig egy harmadik kergetett el.
Persze azért néhány kocka betalált. És párszor sikerült elkapni őket. A sok fenyvescinege között a szokásos széncinege fölény elmaradt. A téli madáretetők egyik leggyakoribb madara a széncinege. Itt csak egy-kettő jött az etetőhöz.
De szerencsére a búbosok is szépen járnak napraforgóért. Szép dallamos hangjukat már messziről megismerni. Járásukat kiismerve róluk is sikerült pár szép képet készíteni.
Nagyon szép kezdete volt ez az idei szezonnak. Ha belegondolok, hogy mi jöhet még..., na majd meglátjuk.

Came the winter, and it's time for bird feeding. This season started well. Rare birds go to the feeding troughs, European Crested Tits. Fantastic birds, fantastic experience.

6 megjegyzés:

  1. Gratulálok Sanyi, ügyes fogás! El nem tudod képzelni, hogy mennyire irigyellek, hogy van időd és lehetőséged etetni. üdv, Á.

    VálaszTörlés
  2. Szia Sanyi!

    Pompás képek, a búbos cinegéhez pedig külön gratulálok! Mifelénk viszonylag gyakori a faj, de az etetőmre nem járnak a "kis mocskok". Lehet, nekem is át kellene telepítenem az etetőt?

    További eredményes fotózást!
    Üdv, Jani

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok!
    Köszönöm szépen a gratulációkat.
    Áron, azt hiszem bele is pusztulnék, ha nem etethetném télen a kis tollas barátaimat.
    Jani, nekem is helyükbe kellet vinnem az etetőt, szerencsére sikerrel jártam, szerintem egy próbát megér. Remélem rövidesen találkozunk a BPH-n! :)

    Üdv
    Sanyi

    VálaszTörlés
  4. Szia Sanyi!

    Köszönöm a segítő megjegyzésedet a blogomba. Eljöttem ide werkfotókat lesni és már jár is az agyam a dolgon.
    Tehát szerinted ha a jelenlegi bő egy négyzetméteres magfelületet letakarnám és egy 30x30cmes felületre kényszeríteném őket fotózáskor, akkor mondjuk szívesebben használnák a környező beszállóágakat? Mennyire zavarja ez meg őket, mekkora bizalomvesztésre számíthatok egy-egy ilyen fotózás előtti közvetlen de ideiglenes átalakítással?

    Másik kérdésem, hátha van ötleted... A beszállóágakat egy vékony akácoszlopba szúrom. Leástam az oszlopot megfúrtam sok helyen, így kényelmesen és gyorsan tudom az ágakat időnként cserélgetni. Moduláris a rendszer... :-) A gondom csak az, hogy ezek a csipogók mindig a beszállóág tövébe állnak és így az akácoszlopból kinövő tölgyág kicsit természetellenes... valami ötlet, hogy az ág végébe landoljanak? Vagy adjam fel a 'moduláris beszállóág systemet'? :-)

    Gratulálok az első sikeres napodhoz! "szokásos cinege, őszapó, királyka egyveleg"... szokásos... persze... én már évek óta nem láttam királykát, őszapót is csak elvétve :-) Hajrá! ... És köszönöm a sok jótanácsot!

    M. Péter
    mullerpter.blogspot.com

    VálaszTörlés
  5. Hargitai László2011. január 7. 7:19

    Szia Sanyi!
    Szeretném megkérdezni, hogy az erdei lest egy elkerített zárt helyre telepítetted vagy csak valahová az erdőbe, ahol szinte senki sem talál rá? Arra gondolok, ha építek egy fix kunyhót akkor az esetlegesen arra tévedők elvihetik vagy kárt okozhatnak benne.

    VálaszTörlés
  6. Szia Laci!

    A les szabadon áll az erdőben. Igyekszem mindig jól elrejteni. Úgy kell gondolkodni, hogy nincs olyan h..lye, aki ebbe a dzsindzsába bemenne, na oda rakd be a lest. :) Turista út ne legyen a közelben, és a les készüljön minél olcsóbb, de akár hulladék anyagból. Ha kár éri, legalább anyagi veszteség ne érjen. Ha segítség kell, keress emailben nyugodtan!

    Üdv
    Sanyi

    VálaszTörlés